
Spacer edukacyjny w naszej szkole.
W związku z naszym udziałem w Programie RUN (Rozwijanie Uczenia się i Nauczania) realizowanym we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) postanowiliśmy przeprowadzić pewną formę ewaluacji procesu uczenia się i nauczania, jakim jest spacer edukacyjny.
Spacer edukacyjny polega na koleżeńskiej obserwacji pracy uczniów i nauczycieli w klasie. Idea spaceru edukacyjnego zakłada, że uczą się wszyscy jego uczestnicy.
Uczniowie klasy szóstej w naszej szkole są doświadczonymi uczestnikami oceniania kształtującego, w związku z tym, postanowiliśmy ich zaangażować w tę formę doskonalenia.
Tym bardziej, że trudno organizacyjnie prowadzić spacer przez nauczycieli, ponieważ wszyscy w tym samym czasie mają lekcje.
Problem, który wyznaczyliśmy sobie do obserwacji to sprawdzenie, czy uczniowie potrafią uczyć się od siebie nawzajem.
Na samym początku pani Joanna Markiewicz- koordynator wraz z Mirką Lewandowską i Iwoną Osińską – liderkami szkolnego Programu RUN przygotowały arkusz do przeprowadzenia obserwacji w klasach. Były w nim działania po stronie ucznia i po stronie nauczyciela, które wskażą, czy w naszej szkole uczniowie uczą się od siebie.
Uczniowie klasy VI b: Katarzyna Wytlib, Maciej Kowalczyk, Zuzanna Burger i Anna Kuc zostali odpowiednio przygotowani do odbycia takiego spaceru i zapoznali się z arkuszem obserwacji.
Na początku trochę obawiałyśmy się, że uczniowie będą mieli kłopoty z zaznaczaniem aktywności po stronie ucznia i nauczyciela i zapisaniem kolejnych kroków w procesie „uczenia się uczniów od siebie„
Bardzo szybko przekonałyśmy się, że nasi obserwatorzy doskonale radzą sobie z zapisywaniem spostrzeżeń podczas lekcji i orientują się w strategiach nauczania i uczenia się.
Obserwacje odbyły się w poniedziałek (16 maja ) na dwóch pierwszych lekcjach i we wtorek (17 maja) na trzech lekcjach.
Obserwowaliśmy uczniów klas młodszych i klas IV-VI na różnych przedmiotach.
Obserwowaliśmy fragmenty lekcji i wchodziliśmy do otwartych klas na około 15 minut, w sumie zaobserwowaliśmy pracę w 15 klasach. Uczniowie klas młodszych czasami nawet nie zauważali naszej obecności, tak byli pochłonięci pracą w grupach lub parach.
Po odbytym spacerze edukacyjnym spisaliśmy wnioski i przedyskutowaliśmy, czy w naszej szkole uczniowie potrafią uczyć się od siebie nawzajem.
Wszyscy uczestnicy spaceru podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat procesu nauczania i uczenia się w Szkole Podstawowej w Drawnie.
Z odbytej obserwacji zapisaliśmy wnioski i zaplanowaliśmy kolejne spacery edukacyjne.
CO DALEJ:
Spacer edukacyjny będzie stale obecny w kulturze pracy naszej szkoły. Będzie to zachęta do ciągłego uczenia się i współpracy. Z doświadczenia spaceru korzystają wszyscy uczestnicy – zarówno obserwowani, jak i obserwujący. Dzięki spacerowi wspólnie pracujemy nad kulturą nauczania i uczenia się.
J. Markiewicz , I. Osińska