Tutaj powinien być opis

Spacer edukacyjny w naszej szkole.

 

W związku z naszym udziałem w Programie RUN (Rozwijanie Uczenia się i Nauczania) realizowanym we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) postanowiliśmy przeprowadzić pewną formę ewaluacji procesu uczenia się i nauczania, jakim jest spacer edukacyjny.

Spacer edukacyjny polega na koleżeńskiej obserwacji pracy uczniów i nauczycieli w klasie.  Idea spaceru edukacyjnego zakłada, że uczą się wszyscy jego uczestnicy.

Uczniowie klasy szóstej w naszej szkole są doświadczonymi uczestnikami oceniania kształtującego, w związku z tym, postanowiliśmy ich zaangażować w tę formę doskonalenia.

Tym bardziej, że trudno organizacyjnie prowadzić spacer przez nauczycieli, ponieważ wszyscy w tym samym czasie mają lekcje.

Problem, który wyznaczyliśmy sobie do obserwacji to sprawdzenie, czy uczniowie potrafią uczyć się od siebie nawzajem.

 

Na samym początku pani Joanna Markiewicz- koordynator wraz z Mirką Lewandowską i Iwoną Osińską – liderkami szkolnego Programu RUN  przygotowały arkusz do przeprowadzenia obserwacji w klasach. Były w nim działania po stronie ucznia i po stronie nauczyciela, które wskażą, czy w naszej szkole uczniowie uczą się od siebie.

 

Uczniowie klasy VI b: Katarzyna Wytlib,  Maciej Kowalczyk, Zuzanna Burger i  Anna Kuc zostali odpowiednio  przygotowani do odbycia takiego spaceru i zapoznali się z arkuszem obserwacji.

Na początku trochę obawiałyśmy  się, że uczniowie będą mieli kłopoty z zaznaczaniem aktywności po stronie ucznia i nauczyciela i zapisaniem kolejnych kroków  w procesie „uczenia się uczniów od siebie„

Bardzo szybko przekonałyśmy się, że nasi obserwatorzy doskonale  radzą sobie z zapisywaniem spostrzeżeń podczas lekcji i orientują się w strategiach nauczania i uczenia się.

Obserwacje odbyły  się   w poniedziałek (16 maja ) na dwóch pierwszych lekcjach i we wtorek (17 maja) na trzech lekcjach.

Obserwowaliśmy uczniów klas młodszych i klas IV-VI na różnych przedmiotach.

 

Obserwowaliśmy  fragmenty lekcji i wchodziliśmy do otwartych klas na około 15 minut, w sumie zaobserwowaliśmy pracę w 15 klasach. Uczniowie klas  młodszych czasami nawet nie zauważali naszej obecności,  tak byli pochłonięci pracą w grupach lub parach.

 

Po odbytym spacerze edukacyjnym spisaliśmy wnioski i przedyskutowaliśmy,  czy w naszej szkole uczniowie potrafią uczyć się  od siebie nawzajem.

Wszyscy uczestnicy spaceru podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat procesu nauczania i uczenia się w Szkole Podstawowej w Drawnie.

Z odbytej obserwacji zapisaliśmy wnioski i zaplanowaliśmy kolejne spacery edukacyjne.

 

CO DALEJ:

 

Spacer edukacyjny będzie stale obecny w kulturze pracy naszej szkoły. Będzie to zachęta do ciągłego uczenia się i współpracy. Z doświadczenia spaceru korzystają wszyscy uczestnicy – zarówno obserwowani, jak i obserwujący. Dzięki spacerowi wspólnie pracujemy nad kulturą nauczania i uczenia się.

                                                   J. Markiewicz ,  I. Osińska