Do trzecioklasistów gimnazjalnych.
Kochani trzecioklasiści,
już w środę rozpoczynamy egzamin gimnazjalny.
Jestem przekonana, że poradzicie sobie z zadaniami egzaminacyjnymi. Macie w sobie pokłady mądrości. Spróbujcie uwierzyć w siebie.
Niżej przedstawiam Wam kilka rad opracowanych przez ekspertów dotyczących egzaminu z matematyki. Może będą przydatne.
Powodzenia
Jolanta Fatalska- dyrektor szkoły
Na co zwrócić uwagę podczas samego egzaminu?
Kompleksowe przygotowanie do egzaminu to niewątpliwie klucz do sukcesu, jednocześnie warto pamiętać o kilku zasadach, które mogą pomóc podczas rozwiązywania matematycznych zadań. Oto pięć rad przygotowanych przez ekspertów specjalnie dla gimnazjalistów:
1. Przeczytaj cały egzamin. Rozwiązywanie zadań warto rozpocząć od zapoznania się z całością arkusza. Przeanalizowanie treści pozwoli ocenić, z jakimi działami matematyki mamy do czynienia i jaka jest skala ich trudności. Być może na końcu znajdują się najłatwiejsze zadania, a jeśli skupimy się jedynie na pierwszych obliczeniach możemy ich nawet nie zdążyć przeczytać.
2. Jeśli masz problemy z zadaniem zostaw je i wróć do niego później. Często stres powoduje, że w jednej chwili zapominamy wszystko i nie potrafimy wykonać prostych obliczeń. Dlatego warto odłożyć problematyczne zadanie. Zdarza się, że wykonując inne polecenie, umysł człowieka przypomina sobie klucz do rozwiązania tego poprzedniego.
3. Przed rozwiązaniem zadań zamkniętych przeanalizuj podane odpowiedzi. Czasami wystarczy przyjrzeć się krytycznie odpowiedziom i spróbować dopasować właściwą. Bywa, że obliczenia mogą być bardzo czasochłonne, a dzięki przeanalizowaniu zaproponowanych rozwiązań możemy z łatwością wskazać prawidłowe.
4. Po zapoznaniu się z treścią zadania, oszacuj prawdopodobną odpowiedź. Dzięki temu działaniu wiemy np. w jakich przedziałach liczbowych powinien znajdować się wynik. Egzamin jest sytuacją, w której dużą rolę odgrywa stres. Podczas rozwiązywania zadań, skupiamy się wyłącznie na obliczeniach, zapominając o logicznym myśleniu, przez co pojawiają się tak abstrakcyjne wyniki jak: pół osoby czy ujemny wiek człowieka.
5. Wróć do treści zadania. Wykonując skomplikowane matematyczne obliczenia warto ponownie przeczytać treść zadania i sprawdzić, czy dobrze je zrozumieliśmy. Przeprowadzając obliczenia często działamy schematycznie, a następnie okazuje się, że polecenie było inne niż nam się początkowo wydawało. Dlatego też, dobrą praktyką jest zapisanie odpowiedzi, dzięki czemu sprawdzimy, jakie było pytanie i czy właśnie na nie znaleźliśmy rozwiązanie.