
Dzieje się … w naszej szkole
Rok szkolny 2021/2022 rozpoczęliśmy we wrześniu szczęśliwi, bo stacjonarnie realizujemy proces dydaktyczny. Po wielomiesięcznej pracy i nauce zdalnej realizowanej w poprzednim roku szkolnym to zapewne wielka radość zarówno dla rodziców, uczniów i nauczycieli. Jednak od początku wszyscy zauważamy negatywne skutki sytuacji spowodowanej pandemią:
Z naszych badań i analiz wynika, że negatywnymi skutkami długotrwałej nauki i pracy na odległość są następujące zjawiska:
- Lekcje online stały się dla uczniów męczące, obniżyła się motywacja uczniów do nauki.
- Pogorszyły się relacje rówieśnicze oraz relacje uczniów z rodzicami i nauczycielami.
- Nasiliły się problemy psychospołeczne niektórych uczniów i ich rodzin.
- Wystąpiły nierówności związane z brakiem dostępu do sprzętu (słaby Internet lub jego brak, niewystarczający dostęp do sprzętu w rodzinach wielodzietnych lub tam, gdzie rodzice również pracowali online).
- Pogłębiły się nierówności wynikające z utrudnionego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
- Podczas lekcji online pojawiły się nierówności pomiędzy kompetencjami cyfrowymi.
- Zaostrzyły się nierówności związane ze środowiskiem, w którym dzieci się wychowują. W niektórych rodzinach zabrakło wsparcia ze strony rodziców.
Aby zaradzić tej sytuacji dyrekcja, nauczyciele Szkoły Podstawowej w Drawnie we współpracy z organem prowadzącym postanowili wypracować całościowy model działań, mających na celu możliwie najszybsze zniwelowanie skutków takiej sytuacji, zarówno w wymiarze wychowawczym i opiekuńczym, ale też w wymiarze edukacyjnym.
Szkoła jest środowiskiem w którym dokonuje się rozpoznania i udzielania wsparcia zarówno uczniom jak i rodzicom. Szczególna w tym zakresie jest rola nauczycieli, którzy w środowisku szkolnym najłatwiej i najtrafniej mogą zaobserwować pierwsze symptomy trudności dziecka. Pedagodzy są przygotowani do rozpoznania specjalnych potrzeb uczniów.
W tym roku szkolnym realizujemy kilka projektów, które mają za zadanie pomóc naszym uczniom w rozbudzeniu własnego potencjału i przezwyciężeniu trudności szkolnych:
Jednym z nich projekt indywidualni.pl, który pomoże uczniom poznać swoje predyspozycje oraz mocne strony, dzięki temu dobrać swoją
indywidualną strategię uczenia się. Uczniowie otrzymują również dostęp do metod, technik i kart podnoszących efektywność nauki, które pomogą im uczyć się skuteczniej.
Drugi projekt to „Aktywna Tablica” w ramach Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe w kwocie 35 000 zł (wkład własny 8750 zł) na pomoce dydaktyczne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością.
Trzeci projekt pn. ”POMORZE ZACHODNIE – WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE” to Grant o wartości 28 249 zł, o który wnioskowała w imieniu Gminy Drawno Pani Sylwia Rzeźniewska, a którego celem jest udzielenie wsparcia uczniom Szkoły Podstawowej im. S. Żeromskiego w Drawnie, wsparcie to ma na celu zapobieganie negatywnym skutkom COVID – 19 w zakresie zdrowia psychicznego uczniów związanego z nauką zdalną uczniów, izolacją spowodowaną pandemią. W ramach tego projektu odbywają się różnego rodzaju zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, specjalistyczne, warsztaty, szkolenia, porady, konsultacje.
Nasza szkoła odpowiada na potrzeby 107 uczniów zakwalifikowanych w bieżącym roku szkolnym do pomocy psychologiczno –pedagogicznej w różnych formach.
Nasi uczniowie otrzymują zindywidualizowaną pomoc i wsparcie w oparciu o rzetelne rozpoznanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Podejmowane działania polegają na dostosowaniu warunków i form pracy na zajęciach szkolnych, by młody człowiek mógł maksymalnie wykorzystać i rozwijać własny potencjał .
Kwalifikacja na zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się w ciągu całego roku szkolnego, w momencie dostarczenia przez rodzica opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, bądź dostrzeżenia problemu przez rodzica, nauczyciela przedmiotu czy wychowawcę klasy.
Szkoła Podstawowa w Drawnie oferuje uczniom szeroki wachlarz zajęć, które prowadzą wykwalifikowani specjaliści, terapeuci, pedagodzy specjalni.
Zajęcia specjalistyczne:
- Korekcyjno-kompensacyjne:
Są one planowane na podstawie wykazu uczniów z poszczególnych klas sporządzonego przez pedagoga szkolnego w porozumieniem z dyrektorem szkoły , w oparciu o opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Zajęcia odbywają się zgodnie z zaleceniami poradni. Uczniowie, u których występują podobne typy zaburzeń, deficytów
rozwojowych, pracują w małych grupach po okiem nauczyciela specjalisty. Podczas zajęć uczniowie usprawniają zaburzone funkcje, doskonalą umiejętności i budują poczucie wiary we własne siły i możliwości.
- Logopedyczne:
Dedykowane są dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w grupach do 4 osób. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczą narządy artykulacyjne, fonacyjne, oddechowe. Uczą się prawidłowej artykulacji zaburzonych głosek.
- Rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:
Przewidziane są dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, mających trudności adaptacyjne, problemy z koncentracją uwagi oraz przestrzeganiem zasad i norm. Prowadzone są przez pedagogów i psychologa, trenera TUS ( Treningu Umiejętności Społecznych) w małych grupach.
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się ;
Przewidziane są dla uczniów , którzy mają trudności w planowaniu i organizacji nauki własnej oraz dobieraniu technik i metod ucznia się. W trakcie zajęć uczniowie poznają sposoby na zwiększenie skuteczności i efektywności uczenia się. Ćwiczą procesy poznawcze – pamięć, uwagę, koncentrację, logiczne myślenie.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia:
Mają na celu rozbudzić ciekawość poznawczą uczniów, zainteresować danym zagadnieniem oraz zainspirować i zachęcić do działania oraz odkrywania nowych rzeczy.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu:
Organizowane są w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych , aby przygotować uczniów do świadomego planowania kariery zawodowej.
Zajęcia odbywają się w grupie lub mają formę konsultacji indywidualnych w celu zdiagnozowania predyspozycji zawodowych uczniów.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia:
Forma ta jest organizowana dla uczniów, którzy z powodu trudności w funkcjonowaniu wynikających z czasowej lub przewlekłej choroby, zaburzeń w zachowaniu nie mogą realizować wszystkich zajęć w zespole klasowym.
Warsztaty, porady, konsultacje, psychoedukacja:
Zajęcia są adresowane dla uczniów i rodziców, których celem jest udzielenie pomocy i wsparcia w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Wyżej zaprezentowane formy wsparcia mają za zadanie pomóc naszym uczniom w rozbudzeniu własnego potencjału i przezwyciężeniu trudności szkolnych.
K. Pater, J. Markiewicz