Szkolny Program
Wychowawczo - Profilaktyczny
Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Drawnie
2017 - 2019
Opracował Zespół
Magdalena Janicka – pedagog szkolny
Joanna Markiewicz – wicedyrektor szkoły
Katarzyna Pater– pedagog szkolny
Małgorzata Dolata – Trzaskawka – nauczyciel j. polskiego
Podstawa prawna:
I Akty prawne
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 roku.
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku.
- Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku (DZ. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. (Dz. U. Nr 10, poz. 55)
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. NR 111, poz. 535).
- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Ustaw z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w z dnia 29 lipca 2005 roku
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
II Dokumentacja wewnątrzszkolna
1. Statut Szkoły Podstawowej w Drawnie
2. Wewnątrzszkolny System Oceniania
2. Wychowanie i profilaktyka
1. Wychowanie i profilaktyka w szkole – wprowadzenie
Wychowanie jest procesem, w którym wychowanek ma dojść do pełni osobowego rozwoju poprzez :
- ukształtowanie prawego charakteru
- budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i dobro wspólne
- uznanie i przestrzeganie norm społecznych
- budowanie postawy życzliwości i miłości do ludzi
- uświadamianie sobie celów życiowych[1].
Wychowanie jest stałym procesem doskonalenia się wychowanka, który poprzez swoje wybory i działania rozwija się i usprawnia swoje ludzkie zdolności do bycia w pełni człowiekiem.
Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych;
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczenia umiejętności wypełniania ról społecznych;
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucie sensu i istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje:
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w których zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów
- rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach;
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów i wychowanków;
- kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania swoich emocji;
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji psychoaktywnych
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków psychoaktywnych
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom , ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
- informowanie uczniów i wychowanków oraz rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją o sytuacjach zagrożenia narkomanią[2] .
Profilaktyka jest chronieniem człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na nie. Jej celem jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia, wychowanka przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju.
Pozornie wydawać się może, że wszelkie zagrożenia czyhają na człowieka w świecie zewnętrznym, gdy w istocie to sam człowiek dokonuje wyborów, które zakłócają jego rozwój. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem. Dlatego prowadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.
Takie widzenie wychowania i profilaktyki stawia szczególne wymagania wychowawcom. Do dobrego wypełniania własnych zadań niezbędna jest wiedza nie tylko o współczesnych, cywilizowanych zagrożeniach, ale przede wszystkim o naturze człowieka i celu ludzkiego życia, jak również o mechanizmach psychologicznych prowadzonych do zachowań destrukcyjnych (ryzykownych)[3].
Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania (10 – 18 lat).
Jest to faza rozwoju stanowiąca pomost pomiędzy dzieciństwem i dorosłością, w czasie której dokonuje się intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka.
Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji. Dlatego jest to czas podatny na zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych.
Zachowanie ryzykowne to „działania zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych psychologicznych, społecznych i zdrowotnych konsekwencji, zaburzających prawidłowy rozwój. Do najczęściej pojawiających się należą:
• palenie tytoniu
• używanie alkoholu
• używanie środków psychoaktywnych
• wczesna inicjacja seksualna
• zachowanie agresywne i przestępcze
Doświadczenia i badania pokazują, że zachowania ryzykowne mają to do siebie, że jedne pociągają za sobą inne. Np. palenie papierosów z reguły współwystępuje z piciem alkoholu i używaniem substancji psychoaktywnych.
Wiele różnych bezpośrednich motywów skłania dzieci i młodzież do podejmowania zachowań ryzykownych. Najczęściej wymieniają:
Ciekawość, przekorę, manifestowanie niezależności, dorosłości, fascynację, presję grupy, nudę, sposób na stres, na urozmaicenie nudnego życia, na przynależenie do grupy, odwagę, chęć zaimponowania, lęk przed odrzuceniem itp.
Zachowania te pełnią w życiu młodego człowieka określone funkcje, a mianowicie:
- są zastępczym sposobem zaspokajania zdesperowanych potrzeb psychicznych
- są zastępczym sposobem realizowania celów wieku rozwojowego
- są sposobem radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowym.
Uświadomienie sobie tego faktu przez wychowawców pozwoli wyznaczać właściwe kierunki oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Zatem działania profilaktyczne powinny być nakierowane na osłabienie czynników ryzyka i wznowienie czynników chroniących.
Czynnikami ryzyka nazywamy te cechy jednostki i środowiska, które sprzyjają podejmowaniu zachowań ryzykownych.
Do zbadanych czynników ryzyka zalicza się:
- środowisko społeczne promujące dane wzorce zachowań ( przeludnione, przestępcze)
- normy społeczne (promujące, prowokujące dane zachowanie)
- modelowanie takich zachowań w domu i szkole
- konflikty i doświadczenie izolacji w dzieciństwie
- grupa rówieśników, w której normą są zachowania dysfunkcyjne
- niskie wyniki osiągane w szkole i brak celów życiowych
- łatwość zdobycia substancji psychoaktywnych
- wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych
Natomiast czynnikami chroniącymi są te, które zwiększają odporność człowieka na działanie czynników ryzyka.
Do zbadanych czynników chroniących zalicza się:
- silną więź emocjonalną z rodzicami
- zainteresowanie nauką szkolną
- szacunek do norm, wartości, autorytetów
- stałą opiekę sprawowaną przez kompetentną osobę dorosłą
- zdolności umożliwiające dobre wyniki w nauce
- umiejętności rozwiązywania problemów
- wrażliwość społeczną
- poczucie własnej skuteczności
Działania profilaktyczne w szkole i placówce polegają na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- w przypadku profilaktyki uniwersalnej – wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz działania których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych;
- w przypadku profilaktyki selektywnej – wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych;
- w przypadku profilaktyki wskazującej-wspieranie uczniów i wychowanków , u których rozpoznano wczesne objawy używania środków i substancji psychoaktywnych, lub występowania innych zachowań ryzykownych , które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia
Działania profilaktyczne w szkole obejmują w szczególności:
- realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych ,rekomendowanych prze Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzeb podniesienia samooceny, sukcesu , przynależności i satysfakcji życiowej
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych podejmowaniu zachowań ryzykownych i używaniu środków oraz substancji psychoaktywnych
- doskonalenie nauczycieli i wychowawców zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych
- włączanie w razie potrzeby , w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków i substancji psychoaktywnych
3. Założenia ogólne i cele programu
3.1 Misja szkoły
Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
3.2 Wizja szkoły
Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy i uczymy się jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje i naukę. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.
Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.
3. 3 Cele program
Cele wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego, wniosków
z ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego, wspólnych ustaleń członków społeczności szkolnej, priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Rozwijanie patriotyzmu oraz zasad poszanowania polskiego dziedzictwa
kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kulturowe Europy i świata.
- Przygotowanie do życia w społeczeństwie -kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
- Kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych i życia wolnego od uzależnień.
- Dbanie o bezpieczeństwo w sieci (kształtowanie umiejętności korzystania z mediów, portali i urządzeń komputerowych).
- Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariackiej.
- Pomoc w planowaniu własnej ścieżki życiowej.
- Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.
3.4 Sylwetka absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej w Drawnie jest człowiekiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym Go świecie oraz:
- jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
- czerpie radość z nauki;
- przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
- potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
- potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
- zgodnie współpracuje z innymi;
- jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
- jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
- rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
- dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
- potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.
3.5 Uczestnicy programu
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu.
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
- przestrzegają regulaminu szkoły;
- współorganizują imprezy i akcje szkolne;
- znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;
- akceptują innych uczniów i szanują ich prawa;
- współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
- kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
- prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
- mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
- uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych.
Rodzice:
- mają prawo do wychowywania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
- znają i akceptują program wychowawczo – profilaktyczny proponowany przez szkołę;
- wspierają dziecko w nauce i zapewniają poczucie akceptacji i bezpieczeństwa;
- wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad rozsądnym i bezpiecznym korzystaniem z Internetu)
Nauczyciele:
- oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
- reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
- dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
- wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
- współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;
- proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;
- realizują w toku pracy wychowawczej cele i treści szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego.
Wychowawcy:
- dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
- wspierają rozwój uczniów i usamodzielniania się;
- prowadzą dokumentację nauczania;
- koordynują pracę wychowawczo – profilaktyczną w zespole klasowym;
- dokonują rozpoznanie sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
- wspólnie z pedagogiem podejmują działania w przypadkach przemocy wobec ucznia, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
- wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- integrują i kierują zespołem klasowym;
- wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;
- wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
- promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
- inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;
- współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
- współpracują z rodzicami;
3.6 Filarami szkolnych oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych są:
- informacja – dostarczanie informacji na temat celów i treści kształcenia oraz efektów pracy, jasne kryteria oceniania, wskazywanie mocnych i słabych stron ucznia.
- komunikowanie się – wyrażanie emocji, inicjowanie dyskusji umożliwiającej wyrażanie własnych poglądów, szczerość i otwartość w dyskusji, podejmowanie tematów trudnych dotyczących jednostki i grupy.
- współdziałanie – podejmowanie współpracy z uczniem i jego rodzicami, wspólne rozwiązywanie problemów i konfliktów, inspirowanie współpracy między uczniami.
- modelowanie – bycie wzorem, autorytetem dla ucznia, wskazywanie reguł i norm postępowania na lekcji, w szkole, w otoczeniu innych ludzi.
- doświadczenie – stwarzanie różnorodnych sytuacji wychowawczych, aktywne, i refleksyjne pełnienie ról w klasie i szkole, dzielenie się efektami własnej pracy z innymi
4. Reguły normujące życie szkolne.
„Aby w szkole wszyscy mogli czuć się dobrze.
Wszyscy muszą brać odpowiedzialność za swoje postępowanie”
- Wszyscy w szkole tworzymy dobrą atmosferę
- Jesteśmy dla siebie życzliwi, szczerzy, uśmiechnięci i tolerancyjni- to nam ułatwi kontakt.
- Staramy się być aktywni, bo „ ile z siebie dasz tyle dostaniesz”.
- Wszyscy dbamy o swoje zdrowie:
- nie ulegamy nałogom ( pamiętamy, że „ alkohol kradnie wolność” i „ narkotykom – Stop” );
- przerwy spędzamy na świeżym powietrzu;
- nosimy ubiór stosowny do pogody i pory roku;
- dbamy o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą propagujemy zdrowy styl życia
- Pomagamy w utrzymaniu czystości w naszej szkole:
- nosimy zmienne obuwie;
- kosze na śmieci wykorzystujemy zgodnie z przeznaczeniem;
- dbamy o porządek w klasie, na korytarzach i na boisku szkolnym.
- Za celowe zniszczenie mienia szkolnego odpowiadamy materialnie.
- Zachowując się właściwie na terenie szkoły, pamiętamy o tym, że:
- na zajęcia przychodzimy punktualnie, staramy się nie spóźniać,
- szanujemy czas własny i innych,
- wszystkie godziny nieobecne są usprawiedliwione,
- po korytarzach nie biegamy,
- po schodach chodzimy prawą stroną,
- nie wychodzimy poza teren szkoły.
- Wszyscy pracujemy nad polepszeniem kontaktów:
- organizujemy czas wolny- dyskoteki i wycieczki;
- staramy się w każdej klasie stworzyć zgrany zespół;
- nie używamy wulgarnych słów;
- nie zachowujemy się agresywnie względem siebie,
- stosujemy wszystkie formy grzecznościowe,
- konflikty i problemy rozwiązujemy z udziałem
- wychowawców, nauczycieli, pedagoga szkolnego bądź
- dyrekcji szkoły,
- akceptujemy osoby niepełnosprawne i pomagamy im
- nie „ szpanujemy”,
- jesteśmy empatyczni.
- jesteśmy świadomi „ nietykalności” cudzej własności.
- Pierwszy Dzień Wiosny to Dzień Samorządności Szkolnej- lekcje odbywają się według pomysłów uczniów.
- Bierzemy udział w uroczystościach szkolnych, które uczą nas szacunku i wdzięczności, poszanowania dla tradycji, integrują, pozwalają identyfikować się ze szkołą oraz wspólnego przeżywania takich chwil jak:
- uroczystości związane z rozpoczęciem i zakończeniem roku szkolnego,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- ślubowanie uczniów klas I,
- Andrzejki,
- Mikołajki,
- tradycja Świąt Bożego Narodzenia- wigilia dla wszystkich i ze wszystkimi,
- pasowanie na czytelnika,
- bal „przebierańców”,
- Dzień babci i Dzień dziadka,
- tradycja Świąt Wielkanocnych,
- dni książki i biblioteki,
- Dzień matki i ojca,
- Dni Ziemi i ochrony środowiska,
- sprzątanie Świata
- Rodzice angażują się i pomagają szkole w organizowaniu szeroko pojętej pomocy opiekuńczo- wychowawczej:
- w organizowaniu wycieczek szkolnych,
- w organizowaniu imprez szkolnych,
- w organizowaniu spotkań dla rodziców z pedagogiem i psychologiem,
- pomagają wychowawcom w urządzaniu sal lekcyjnych gromadzeniu i wykonywaniu pomocy dydaktycznych.
- Świetlica szkolna miejscem nauki, odpoczynku i zabawy.
- Biblioteka szkolna miejscem poszerzania i rozwijania swoich zainteresowań.
- Pracownia internetowa miejscem nauki współczesnej komunikacji i zdobywania umiejętności informatycznych.
- Samorząd Uczniowski reprezentantem społeczności uczniowskiej i organizatorem imprez szkolnych (dyskoteki, uroczystości szkolne).
- Szkolny Klub Żeglarski organizatorem aktywności ruchowej uczniów z ukierunkowaniem na żeglarstwo i inne sporty wodne.
5. Ceremoniał szkolny
Szkoła kultywuje tradycje historyczne i patriotyczne współpracując z organem prowadzącym szkołę oraz z miejscowymi organizacjami i placówkami działającymi na rzecz oświaty.
Sztandar:
a) wprowadzany jest przez poczet sztandarowy podczas uroczystości szkolnych i państwowych, w których uczestniczy społeczność szkolna,
b) w skład pocztu sztandarowego wchodzą uczniowie klas VII, którzy będąc uczniami klasy VI osiągnęli bardzo dobre wyniki w nauce i otrzymali worową ocenę z zachowania,
c) przekazanie sztandaru odbywa się w dniu zakończenia roku szkolnego
d) sztandar wyeksponowany jest w wyznaczonym miejscu.
6. Tradycje szkoły
- Pasowanie uczniów klas I:
Tekst ślubowania:
„ Ja, uczeń klasy pierwszej Szkoły Podstawowej im. Stefana
Żeromskiego w Drawnie ślubuję:
- być dobrym Polakiem,
- dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły
- będę uczyć się w szkole, jak kochać Ojczyznę,
- będę starać się być dobrym kolegą,
- swoim zachowaniem i nauką sprawiać będę radość rodzicom i nauczycielom.
- Pasowanie pierwszoklasistów na czytelnika biblioteki
Słowa przyrzeczenia: My, uczniowie pierwszej klasy
Tobie, Książko, przyrzekamy,
że szanować Cię będziemy
krzywdy zrobić Ci nie damy.
Obowiązków czytelnika
będziemy przestrzegać pilnie
i z Twych rad i Twych mądrości
korzystać od dziś usilnie!
Przyrzekamy!
- Tydzień patrona szkoły- przybliżanie postaci, życia i twórczości Stefana Żeromskiego kolejnym rocznikom naszej szkoły. Inscenizacje, prezentacje i konkursy wiedzy.
- Uroczyste zakończenie Szkoły Podstawowej
Tekst ślubowania absolwentów:
Ślubujemy:
- zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystywać w dalszym swym życiu;
- zawsze pracować sumiennie i uczciwie, czynnie uczestniczyć w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym;
- w dalszym życiu wysoko nieść zaszczytne miano Wychowanka Szkoły im. Stefana Żeromskiego w Drawnie.
Ślubujemy!
[1] Raport: Zdrowie młodzieży szkolnej w Polsce. Palenie tytoniu, Warszawa 2000, s. 28-29.
[2] Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
[3] J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000, s. 12-15.