| 
 
  | 
 ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH 
 Działania adresowane do wszystkich uczniów 
 
 Działania alternatywne adresowane do wszystkich uczniów 
 Zajęcia pozalekcyjne przeznaczone są dla uczniów pragnących wspólnie z nauczycielem poszerzać swoje wiadomości i umiejętności w zakresie jednego przedmiotu lub innej dziedziny aktywności. Celem zajęć jest:  rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów,  poszerzanie wiedzy uczniów poza zakres przewidziany w programie nauczania,  rozwijanie uzdolnień uczniów,  udzielanie pomocy edukacyjnej uczniom napotykającym na trudności w uczeniu się,  zagospodarowanie wolnego czasu uczniów. W zajęciach pozalekcyjnych typu koła zainteresowań, grupy wyrównawcze biorą udział uczniowie zainteresowani przedmiotem lub zakwalifikowani przez nauczyciela do odpowiedniej formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W pozalekcyjnych zajęciach sportowych uczestniczą uczniowie z predyspozycjami do uprawiania określonej dyscypliny sportowej wyznaczeni przez nauczycieli wychowania fizycznego. W zajęciach rekreacyjno-sportowych biorą udział wszyscy chętni uczniowie, w tym niemający predyspozycji do udziału w sekcjach specjalistycznych.  | 
 
  | 
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 L. p.  | 
 Zadania  | 
 Formy realizacji  | 
 Termin realizacji  | 
 Osoby odpowiedzialne  | 
 Monitoring  | 
||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 1.  | 
 Praca w organizacjach działających w szkole  | 
 - Samorząd uczniowski - Szkolne Koło Wolontariatu  | 
 rok szkolny rok szkolny  | 
 opiekun SU opiekun SKW  | 
 
 
  | 
||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 2.  | 
 Zajęcia pozalekcyjne  | 
 - Koła przedmiotowe - SKS - Zajęcia dydaktyczno -wyrównawcze - Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne - Zajęcia logopedyczne - Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne - Zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty  | 
 rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny  | 
 nauczyciele przedmiot nauczyciele wychowania fizycznego nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele przedmiotu terapeuta pedagogiczny logopeda psycholog nauczyciele przedmiotu  | 
 
 
 
 
 
 
  | 
||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 3.  | 
 Organizacja imprez masowych  | 
 - Wyjścia na spektakle teatralne - Spotkania z autorami książek - Wycieczki klasowe i międzyklasowe - Dyskoteki szkolne - Organizacja świąt szkolnych, państwowych, środowiskowych, kiermaszy i festynów 
  | 
 rok szkolny 
 wg harmonogram 
 rok szkolny 
 
 wg kalendarza imprez szkolnych 
 wg kalendarza imprez szkolnych  | 
 nauczyciele wychowawcy nauczyciele bibliotekarze nauczyciele wychowawcy wychowawcy klas , samorząd uczniowski nauczyciele  | 
 
  | 
||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 4.  | 
 Organizacja i propagowanie olimpiad, konkursów i zawodów  | 
 - Udział w zawodach sportowych, - Udział w konkursach wiedzy i umiejętności  | 
 Wg kalendarza zawodów sportowych wg kalendarza konkursów szkolnych i międzyszkolnych  | 
 nauczyciele wychowania fizycznego nauczyciele przedmiotu  | 
 
  | 
||||||||||||||||||||||||||||||||
Działania skierowane do uczniów klas I – III
Główne zadania:
 poznanie uczniów, ich potrzeb i możliwości rozwojowych,
 udzielanie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu pojawiających się trudności w nauce, komunikacji interpersonalnej,
 integracja zespołu klasowego oraz zespołu rodziców, wypracowanie form współpracy z rodzicami.
| 
 L. p.  | 
 Zadania  | 
 Formy realizacji  | 
 Termin realizacji  | 
 Osoby odpowiedzialne  | 
 Monitoring  | 
| 
 1.  | 
 Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej  | 
 - wybory do samorządu klasowego i szkolnego - Poznajmy się - zajęcia integracyjne z pedagogami szkolnymi; - dyżury klasowe - stosowanie form grzecznościowych – lekcje wychowawcze - wspólne zabawy i wycieczki - zajęcia wychowawcze z psychologiem - zawieranie klasowych kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie  | 
 wrzesień 
 
 październik 
 
 rok szkolny 
 rok szkolny 
 
 rok szkolny 
 rok szkolny 
 wrzesień/październik  | 
 nauczyciele wychowawcy opiekun SU 
 pedagodzy szkolni 
 
 nauczyciele wychowawcy 
 wychowawcy 
 wychowawcy 
 pedagog 
 
 wychowawcy  | 
 
  | 
| 
 2.  | 
 Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy  | 
 - przygotowanie gazetek tematycznych - utrzymywanie porządku w klasie - zajęcia integracyjne - udział w szkolnych i klasowych imprezach i wyjazdach  | 
 rok szkolny rok szkolny wg potrzeb rok szkolny  | 
 nauczyciele wychowawcy pracownicy obsługi wychowawcy, pedagodzy wychowawcy  | 
 
  | 
| 
 3.  | 
 Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania w drodze do i ze szkoły  | 
 - zajęcia dotyczące bezpiecznego zachowania się na drodze - pogadanki dotyczące bezpieczeństwa w świetlicy, - organizowanie spotkań z policjantami  | 
 rok szkolny 
 
 wrzesień/październik 
 
 październik  | 
 nauczyciele wychowawcy 
 
 nauczyciele świetlicy 
 
 pedagodzy  | 
 
  | 
| 
 4.  | 
 Promocja zdrowego stylu życia i kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych  | 
 - zajęcia promujące zdrowy styl życia, 
 - spotkania z pielęgniarką, 
 - gazetki tematyczne 
 - „Dzień promocji zdrowia” - udział w programach „Owoce i mleko w szkole” - realizacja programu „Nie pal przy mnie proszę” 
  | 
 rok szkolny 
 wg potrzeb 
 rok szkolny 
 czerwiec rok szkolny 
 
 maj/czerwiec 
  | 
 nauczyciele wychowawcy pedagodzy wychowawcy pedagodzy 
 wychowawcy 
 pedagodzy  | 
 
  | 
| 
 5.  | 
 Wdrażanie do umiejętnego korzystania ze współczesnych mediów  | 
 - Zajęcia wychowawcze „Sieciaki -poznajemy zasady bezpieczeństwa w Internecie” 
 - organizacja konkursu plastycznego dotyczącego zasad bezpieczeństwa w sieci 
 - gazetka „Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu” 
 - obchody Dnia Bezpiecznego Internetu 
 
  | 
 luty/marzec 
 
 
 luty 
 
 
 luty 
 
 luty/marzec  | 
 nauczyciele informatyki, pedagog 
 
 pedagog, nauczyciel plastyki 
 
 pedagog 
 
 pedagog 
 
  | 
 
  | 
| 
 6.  | 
 Tworzenie bezpiecznego, wolnego od agresji, przemocy i uzależnień środowiska wychowawczego w szkole.  | 
 - realizacja programu „Nie pal przy mnie proszę” - zajęcia wychowawcze z pedagogiem „Poznajemy emocje”, „Radzę sobie ze złością” - zajęcia z psychologiem kształtujące umiejętność odmawiania - kształtowanie postawy życzliwości wobec drugiego człowieka – zajęcia wychowawcze 
  | 
 maj 
 
 styczeń 
 
 
 marzec 
 
 listopad 
 
  | 
 pedagodzy 
 
 pedagodzy 
 
 
 psycholog 
 
 pedagodzy  | 
 
  | 
Działania skierowane do uczniów klas IV – VIII
Istotnymi elementami działań do realizacji w klasach IV – VIII są:
- umiejętna współpraca z innymi
- profilaktyka uzależnień,
- profilaktyka zachowań agresywnych.
- przygotowanie uczniów do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego objawów fizycznych i psychicznych,
- kształtowanie umiejętności mądrego korzystania ze współczesnych mediów
- określanie swoich mocnych i słabych stron w kontekście wyboru szkoły i zawodu.
| 
 L. p.  | 
 Zadania  | 
 Formy realizacji  | 
 Termin realizacji  | 
 Osoby odpowiedzialne  | 
 Monitoring  | 
|
| 
 1.  | 
 Integrowanie zespołu klasowego  | 
 - organizacja wycieczek - uroczystości klasowe i szkolne, - zajęcia wychowawcze - warsztaty integracyjne w trakcie nocy w szkole w kl. IV 
  | 
 rok szkolny wg harmonogramu uroczystości szkolnych rok szkolny 
 listopad  | 
 nauczyciele wychowawcy wychowawcy pedagog, psycholog pedagodzy 
  | 
 
  | 
|
| 
 2.  | 
 Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu  | 
 - wycieczki piesze i rowerowe mające na celu poznanie najbliższego środowiska społeczno - przyrodniczego - wystawy w Drawieńskim Ośrodku Kultury - gazetki tematyczne, - aktywna praca w samorządzie uczniowskim - włączanie się w akcje i imprezy środowiskowe 
  | 
 wg kalendarza wycieczek 
 
 
 wg potrzeb 
 
 wg potrzeb 
 rok szkolny 
 
 wg potrzeb 
 
 
 
  | 
 nauczyciele wychowawcy 
 
 nauczyciele przedmiotu 
 nauczyciele przedmiotu opiekun SU 
 
 nauczyciele wychowawcy  | 
 
  | 
|
| 
 3.  | 
 Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie.  | 
 - zajęcia wychowawcze mające na celu poznawanie swoich mocnych stron i docenianie własnych sukcesów, - organizowanie kół zainteresowań umożliwiających uczniom rozwijanie talentów umiejętności, uzdolnień, - promowanie sukcesów młodzieży poprzez nagrody, dyplomy, pochwały - zajęcia z doradcą zawodowym  | 
 wg planu wychowawczego, planu doradztwa zawodowego, planów pracy psychologa i pedagogów szkolnych 
 
 rok szkolny 
 
 rok szkolny 
 
 wg harmonogramu  | 
 nauczyciele wychowawcy, pedagodzy, doradca zawodowy 
 
 
 nauczyciele przedmiotu 
 nauczyciele przedmiotu, wychowawcy, dyrektor 
 doradca zawodowy 
 
 
  | 
 
  | 
|
| 
 4.  | 
 Kształtowanie postaw asertywnych  | 
 - psychoedukacyjne zajęcia z asertywności, 
 - „Jestem asertywny – mówię NIE” - warsztaty  | 
 rok szkolny 
 
 
 
 rok szkolny 
  | 
 nauczyciele wychowawcy psycholog 
 pedagodzy 
  | 
 
  | 
|
| 
 5.  | 
 Uświadamianie młodzieży zagrożeń związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych, promocja zdrowia. Kształtowanie właściwych postaw wobec uzależnień  | 
 - zajęcia wychowawcze poruszające kwestię dopalaczy, uzależnienia od nikotyny i alkoholu, - udział w ogólnopolskich programach: 
 - przygotowanie gazetek dotyczących zdrowego stylu życia i szkodliwości uzależnień - informowanie o społecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień, zwalczanie mitów na temat zachowań ryzykownych, w tym uzależnień; -organizacja spektakli i warsztatów profilaktycznych - konkurs ABC profilaktyki - „Dzień Promocji Zdrowia”  | 
 rok szkolny 
 rok szkolny II semestr II semestr II semestr 
 II semestr 
 I semestr 
 
 rok szkolny 
 
 wg planu wychowawczego, planów pracy psychologa i pedagogów szkolnych 
 
 rok szkolny 
 październik/ listopad 
 
 maj/czerwiec 
  | 
 pedagodzy, psycholog 
 
 
 
 Magdalena Janicka Katarzyna Pater Katarzyna Pater 
 Katarzyna Pater 
 Magdalena Janicka 
 
 wychowawcy, pedagodzy 
 pedagodzy nauczyciele wychowawcy, 
 pedagodzy 
 
 pedagodzy i psycholog 
 pedagodzy i psycholog  | 
 
  | 
|
| 
 6.  | 
 Wdrażanie do umiejętnego korzystania ze współczesnych mediów  | 
 - zajęcia wychowawcze Stop Cyberprzemocy”, - zorganizowanie Dnia Bezpiecznego Internetu, - przygotowanie gazetki dotyczącej bezpieczeństwa w sieci - zorganizowanie konkursu na opowiadanie związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom występującym w sieci. 
  | 
 luty/marzec 
 
 luty 
 
 wg potrzeb 
 
 luty/ marzec  | 
 pedagodzy 
 
 pedagodzy, nauczyciele informatyki pedagodzy 
 
 pedagodzy, nauczyciele informatyki  | 
 
  | 
|
| 
 7.  | 
 Szerzenie wśród młodzieży znajomości prawa i wyrabianie nawyku poszanowania go  | 
 - spotkanie z policją „Odpowiedzialność prawna nieletnich” - godziny wychowawcze dotyczące obowiązków człowieka oraz odpowiedzialności za ich lekceważenie 
  | 
 maj rok szkolny  | 
 pedagodzy 
 nauczyciele wychowawcy  | 
 
  | 
|
| 
 8.  | 
 Dorastanie – przygotowanie uczniów do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego objawów psychicznych i fizycznych  | 
 - zajęcia wychowawcze, 
 - zajęcia Wychowania do Życia w Rodzinie,  | 
 rok szkolny 
 rok szkolny 
 
  | 
 wychowawcy, pedagodzy, nauczyciele WDŻR,  | 
 
  | 
|
| 
 9.  | 
 Kształtowanie umiejętności świadomego dokonywania wyboru ścieżki edukacyjnej biorąc pod uwagę predyspozycje zawodowe  | 
 - test predyspozycji zawodowych - ankieta związana w wyborem szkoły i zawodu; - zajęcia z doradztwa zawodowego; 
 - wyjazdy na dni otwarte do szkół średnich 
 
 - zapraszanie przedstawicieli szkół na prezentacje promujące szkoły średnie i zawodowe  | 
 styczeń październik 
 wg planu lekcji 
 październik kwiecień/maj 
 marzec – maj 
  | 
 Doradca zawodowy Doradca zawodowy Doradca zawodowy Doradca zawodowy/ wychowawcy klas VIII Doradca zawodowy 
 
  | 
 
  | 
|
Działania skierowane do rodziców
| 
 L. p.  | 
 Zadania  | 
 Formy realizacji  | 
 Termin realizacji  | 
 Osoby odpowiedzialne  | 
 Monitoring  | 
| 
 1.  | 
 Monitorowanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec systemu profilaktycznego szkoły  | 
 - rozmowy i konsultacje indywidualne, ankiety - spotkania z rodzicami 
 - bieżąca współpraca z Radą Rodziców  | 
 Wg potrzeb 
 rok szkolny 
 rok szkolny  | 
 wychowawcy, pedagodzy wychowawcy 
 dyrektor  | 
 
 
 
 
 
  | 
| 
 2.  | 
 Zapoznanie rodziców ze Statutem Szkoły, podstawowymi regulaminami oraz Szkolnym Programem Wychowawczo – Profilaktycznym  | 
 - udostępnienie tekstów oraz omówienie najważniejszych ich zapisów podczas spotkań z rodzicami, - udostępnienie Statutu i regulaminów przez szkolną bibliotekę  | 
 wrzesień 
 
 
 
 rok szkolny  | 
 nauczyciele wychowawcy 
 
 
 nauczyciel bibliotekarz  | 
 
 
 
  | 
| 
 3.  | 
 Psychoedukacja  | 
 - wykłady i prelekcje w ramach „Szkoły dla rodziców” z udziałem pedagoga, psychologa – tematy dobrane zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez rodziców i wychowawców w ankietach; - udostępnianie literatury z zakresu psychologii i pedagogiki - udzielanie rodzicom porad dotyczących radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci, wskazywanie kierunków pracy w przypadku gdy uczeń wykazuje trudności dydaktyczne; - wskazywanie rodzicom potrzeby objęcia dziecka specjalistyczną opieką oraz udzielanie informacji gdzie taką pomoc można uzyskać;  | 
 rok szkolny wg harmonogramu 
 
 
 
 
 
 wg potrzeb 
 
 wg potrzeb 
 
 
 
 
 
 wg potrzeb  | 
 pedagodzy 
 
 
 
 
 
 
 nauczyciele wychowawcy, pedagodzy, psycholog wychowawcy, pedagodzy, psycholog 
 
 
 
 
 pedagodzy, wychowawcy  | 
 
  | 
| 
 4.  | 
 Umożliwienie rodzicom aktywnej działalności i współdecydowania o życiu klasy i szkoły  | 
 - zapraszanie rodziców do współorganizowania: imprez i uroczystości klasowych, ogólnoszkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych - organizowanie spotkań o charakterze mediacyjnym uczeń – nauczyciel – rodzic, - podziękowania w formie: listów, dyplomów, podziękowań na forum klasy, szkoły, również w formie wybranej przez uczniów, zapis w Kronice Szkoły, - zaproszenie rodziców do prezentowania na tle klasy swoich umiejętności, pasji i zainteresowań.  | 
 wg harmonogramu imprez szkolnych 
 wg potrzeb 
 zakończenie roku szkolnego wg potrzeb  | 
 nauczyciele wychowawcy 
 
 
 
 dyrektor nauczyciele wychowawcy, dyrektor 
 
 
 nauczyciele wychowawcy 
 
 
 
 nauczyciele wychowawcy  | 
 
 
 
 
 
 
  | 
Działania skierowane do nauczycieli
| 
 L. p. 
  | 
 Zadania  | 
 Formy realizacji  | 
 Termin realizacji  | 
 Osoby odpowiedzialne  | 
 Monitoring  | 
| 
 1.  | 
 Bieżąca aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego  | 
 - udostępnienie tekstów prawa oświatowego oraz omówienie najważniejszych ich zapisów - szkolenia dotyczące zmian w przepisach prawa oświatowego - rada szkoleniowa dotycząca roli i zadań wychowawcy klasy  | 
 rok szkolny 
 rok szkolny 
 wrzesień  | 
 dyrektor, 
 dyrektor 
 dyrektor  | 
 
 
 
 
 
  | 
| 
 2.  | 
 Monitorowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych  | 
 - przygotowanie scenariuszy zajęć wychowawczych na tematy zgodne z założeniami programu i aktualnymi potrzebami - rozmowy i konsultacje indywidualne, dyskusje podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej - bieżąca współpraca z zespołem wychowawczym - diagnozowanie potrzeb wychowawców klas w zakresie zadań opiekuńczo wychowawczych i tematyki zajęć  | 
 wrzesień/październik 
 
 
 rok szkolny 
 
 wg potrzeb 
 
 wrzesień  | 
 pedagodzy 
 dyrektor, nauczyciele 
 
 wszyscy nauczyciele 
 
 pedagodzy  | 
 
  | 
| 
 3.  | 
 Psychoedukacja  | 
 - udział w różnych zewnętrznych formach szkoleniowych - organizowanie szkoleniowych rad pedagogicznych - udostępnianie literatury z zakresu psychologii i pedagogiki  | 
 rok szkolny 
 
 
 wg harmonogramu spotkań rady pedagogicznej rok szkolny  | 
 wszyscy nauczyciele dyrektor 
 pedagodzy, nauczyciel bibliotekarz  | 
 
  | 
| 
 4.  | 
 Udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych  | 
 - organizowanie spotkań mediacyjnych z rodzicami i uczniami - powoływanie spotkań zespołów wychowawczych celem wspólnego rozwiązywania sytuacji problemowych - pomoc w konstruowaniu kontraktów wychowawczych z klasą lub z uczniem i jego rodzicem 
  | 
 wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb  | 
 dyrektor, nauczyciele wychowawcy 
 
 pedagodzy, psycholog, wychowawcy 
 pedagodzy, psycholog  | 
 
  | 
| 
 5.  | 
 Czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów i przestrzeganiem reguł normujących życie szkolne  | 
 - prawidłowe zorganizowanie i pełnienie dyżurów w trakcie przerw - zapoznanie nauczycieli z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją 
  | 
 rok szkolny 
 rok szkolny 
 
  | 
 dyrektor, nauczyciele dyżurujący 
 
 pedagog 
  | 
 
  | 
| 
 6.  | 
 Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym  | 
 - Udział w szkoleniach podejmujących problematykę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - Udział w szkoleniach z zakresu oceniania kształtującego; - udział w szkoleniach dotyczących korzystania z technologii informacyjno - komunikacyjnych  | 
 wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb 
  | 
 dyrektor, pedagodzy wicedyrektor dyrektor, nauczyciele  | 
 
  |