|
ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH
Działania adresowane do wszystkich uczniów
Działania alternatywne adresowane do wszystkich uczniów
Zajęcia pozalekcyjne przeznaczone są dla uczniów pragnących wspólnie z nauczycielem poszerzać swoje wiadomości i umiejętności w zakresie jednego przedmiotu lub innej dziedziny aktywności. Celem zajęć jest: rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów, poszerzanie wiedzy uczniów poza zakres przewidziany w programie nauczania, rozwijanie uzdolnień uczniów, udzielanie pomocy edukacyjnej uczniom napotykającym na trudności w uczeniu się, zagospodarowanie wolnego czasu uczniów. W zajęciach pozalekcyjnych typu koła zainteresowań, grupy wyrównawcze biorą udział uczniowie zainteresowani przedmiotem lub zakwalifikowani przez nauczyciela do odpowiedniej formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W pozalekcyjnych zajęciach sportowych uczestniczą uczniowie z predyspozycjami do uprawiania określonej dyscypliny sportowej wyznaczeni przez nauczycieli wychowania fizycznego. W zajęciach rekreacyjno-sportowych biorą udział wszyscy chętni uczniowie, w tym niemający predyspozycji do udziału w sekcjach specjalistycznych. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
L. p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Monitoring |
||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Praca w organizacjach działających w szkole |
- Samorząd uczniowski - Szkolne Koło Wolontariatu |
rok szkolny rok szkolny |
opiekun SU opiekun SKW |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Zajęcia pozalekcyjne |
- Koła przedmiotowe - SKS - Zajęcia dydaktyczno -wyrównawcze - Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne - Zajęcia logopedyczne - Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne - Zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty |
rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny rok szkolny |
nauczyciele przedmiot nauczyciele wychowania fizycznego nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele przedmiotu terapeuta pedagogiczny logopeda psycholog nauczyciele przedmiotu |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Organizacja imprez masowych |
- Wyjścia na spektakle teatralne - Spotkania z autorami książek - Wycieczki klasowe i międzyklasowe - Dyskoteki szkolne - Organizacja świąt szkolnych, państwowych, środowiskowych, kiermaszy i festynów
|
rok szkolny
wg harmonogram
rok szkolny
wg kalendarza imprez szkolnych
wg kalendarza imprez szkolnych |
nauczyciele wychowawcy nauczyciele bibliotekarze nauczyciele wychowawcy wychowawcy klas , samorząd uczniowski nauczyciele |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Organizacja i propagowanie olimpiad, konkursów i zawodów |
- Udział w zawodach sportowych, - Udział w konkursach wiedzy i umiejętności |
Wg kalendarza zawodów sportowych wg kalendarza konkursów szkolnych i międzyszkolnych |
nauczyciele wychowania fizycznego nauczyciele przedmiotu |
|
Działania skierowane do uczniów klas I – III
Główne zadania:
poznanie uczniów, ich potrzeb i możliwości rozwojowych,
udzielanie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu pojawiających się trudności w nauce, komunikacji interpersonalnej,
integracja zespołu klasowego oraz zespołu rodziców, wypracowanie form współpracy z rodzicami.
L. p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Monitoring |
1. |
Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej |
- wybory do samorządu klasowego i szkolnego - Poznajmy się - zajęcia integracyjne z pedagogami szkolnymi; - dyżury klasowe - stosowanie form grzecznościowych – lekcje wychowawcze - wspólne zabawy i wycieczki - zajęcia wychowawcze z psychologiem - zawieranie klasowych kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie |
wrzesień
październik
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
wrzesień/październik |
nauczyciele wychowawcy opiekun SU
pedagodzy szkolni
nauczyciele wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy
pedagog
wychowawcy |
|
2. |
Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy |
- przygotowanie gazetek tematycznych - utrzymywanie porządku w klasie - zajęcia integracyjne - udział w szkolnych i klasowych imprezach i wyjazdach |
rok szkolny rok szkolny wg potrzeb rok szkolny |
nauczyciele wychowawcy pracownicy obsługi wychowawcy, pedagodzy wychowawcy |
|
3. |
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania w drodze do i ze szkoły |
- zajęcia dotyczące bezpiecznego zachowania się na drodze - pogadanki dotyczące bezpieczeństwa w świetlicy, - organizowanie spotkań z policjantami |
rok szkolny
wrzesień/październik
październik |
nauczyciele wychowawcy
nauczyciele świetlicy
pedagodzy |
|
4. |
Promocja zdrowego stylu życia i kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych |
- zajęcia promujące zdrowy styl życia,
- spotkania z pielęgniarką,
- gazetki tematyczne
- „Dzień promocji zdrowia” - udział w programach „Owoce i mleko w szkole” - realizacja programu „Nie pal przy mnie proszę”
|
rok szkolny
wg potrzeb
rok szkolny
czerwiec rok szkolny
maj/czerwiec
|
nauczyciele wychowawcy pedagodzy wychowawcy pedagodzy
wychowawcy
pedagodzy |
|
5. |
Wdrażanie do umiejętnego korzystania ze współczesnych mediów |
- Zajęcia wychowawcze „Sieciaki -poznajemy zasady bezpieczeństwa w Internecie”
- organizacja konkursu plastycznego dotyczącego zasad bezpieczeństwa w sieci
- gazetka „Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu”
- obchody Dnia Bezpiecznego Internetu
|
luty/marzec
luty
luty
luty/marzec |
nauczyciele informatyki, pedagog
pedagog, nauczyciel plastyki
pedagog
pedagog
|
|
6. |
Tworzenie bezpiecznego, wolnego od agresji, przemocy i uzależnień środowiska wychowawczego w szkole. |
- realizacja programu „Nie pal przy mnie proszę” - zajęcia wychowawcze z pedagogiem „Poznajemy emocje”, „Radzę sobie ze złością” - zajęcia z psychologiem kształtujące umiejętność odmawiania - kształtowanie postawy życzliwości wobec drugiego człowieka – zajęcia wychowawcze
|
maj
styczeń
marzec
listopad
|
pedagodzy
pedagodzy
psycholog
pedagodzy |
|
Działania skierowane do uczniów klas IV – VIII
Istotnymi elementami działań do realizacji w klasach IV – VIII są:
- umiejętna współpraca z innymi
- profilaktyka uzależnień,
- profilaktyka zachowań agresywnych.
- przygotowanie uczniów do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego objawów fizycznych i psychicznych,
- kształtowanie umiejętności mądrego korzystania ze współczesnych mediów
- określanie swoich mocnych i słabych stron w kontekście wyboru szkoły i zawodu.
L. p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Monitoring |
|
1. |
Integrowanie zespołu klasowego |
- organizacja wycieczek - uroczystości klasowe i szkolne, - zajęcia wychowawcze - warsztaty integracyjne w trakcie nocy w szkole w kl. IV
|
rok szkolny wg harmonogramu uroczystości szkolnych rok szkolny
listopad |
nauczyciele wychowawcy wychowawcy pedagog, psycholog pedagodzy
|
|
|
2. |
Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu |
- wycieczki piesze i rowerowe mające na celu poznanie najbliższego środowiska społeczno - przyrodniczego - wystawy w Drawieńskim Ośrodku Kultury - gazetki tematyczne, - aktywna praca w samorządzie uczniowskim - włączanie się w akcje i imprezy środowiskowe
|
wg kalendarza wycieczek
wg potrzeb
wg potrzeb
rok szkolny
wg potrzeb
|
nauczyciele wychowawcy
nauczyciele przedmiotu
nauczyciele przedmiotu opiekun SU
nauczyciele wychowawcy |
|
|
3. |
Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie. |
- zajęcia wychowawcze mające na celu poznawanie swoich mocnych stron i docenianie własnych sukcesów, - organizowanie kół zainteresowań umożliwiających uczniom rozwijanie talentów umiejętności, uzdolnień, - promowanie sukcesów młodzieży poprzez nagrody, dyplomy, pochwały - zajęcia z doradcą zawodowym |
wg planu wychowawczego, planu doradztwa zawodowego, planów pracy psychologa i pedagogów szkolnych
rok szkolny
rok szkolny
wg harmonogramu |
nauczyciele wychowawcy, pedagodzy, doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotu
nauczyciele przedmiotu, wychowawcy, dyrektor
doradca zawodowy
|
|
|
4. |
Kształtowanie postaw asertywnych |
- psychoedukacyjne zajęcia z asertywności,
- „Jestem asertywny – mówię NIE” - warsztaty |
rok szkolny
rok szkolny
|
nauczyciele wychowawcy psycholog
pedagodzy
|
|
|
5. |
Uświadamianie młodzieży zagrożeń związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych, promocja zdrowia. Kształtowanie właściwych postaw wobec uzależnień |
- zajęcia wychowawcze poruszające kwestię dopalaczy, uzależnienia od nikotyny i alkoholu, - udział w ogólnopolskich programach:
- przygotowanie gazetek dotyczących zdrowego stylu życia i szkodliwości uzależnień - informowanie o społecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień, zwalczanie mitów na temat zachowań ryzykownych, w tym uzależnień; -organizacja spektakli i warsztatów profilaktycznych - konkurs ABC profilaktyki - „Dzień Promocji Zdrowia” |
rok szkolny
rok szkolny II semestr II semestr II semestr
II semestr
I semestr
rok szkolny
wg planu wychowawczego, planów pracy psychologa i pedagogów szkolnych
rok szkolny
październik/ listopad
maj/czerwiec
|
pedagodzy, psycholog
Magdalena Janicka Katarzyna Pater Katarzyna Pater
Katarzyna Pater
Magdalena Janicka
wychowawcy, pedagodzy
pedagodzy nauczyciele wychowawcy,
pedagodzy
pedagodzy i psycholog
pedagodzy i psycholog |
|
|
6. |
Wdrażanie do umiejętnego korzystania ze współczesnych mediów |
- zajęcia wychowawcze Stop Cyberprzemocy”, - zorganizowanie Dnia Bezpiecznego Internetu, - przygotowanie gazetki dotyczącej bezpieczeństwa w sieci - zorganizowanie konkursu na opowiadanie związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom występującym w sieci.
|
luty/marzec
luty
wg potrzeb
luty/ marzec |
pedagodzy
pedagodzy, nauczyciele informatyki pedagodzy
pedagodzy, nauczyciele informatyki |
|
|
7. |
Szerzenie wśród młodzieży znajomości prawa i wyrabianie nawyku poszanowania go |
- spotkanie z policją „Odpowiedzialność prawna nieletnich” - godziny wychowawcze dotyczące obowiązków człowieka oraz odpowiedzialności za ich lekceważenie
|
maj rok szkolny |
pedagodzy
nauczyciele wychowawcy |
|
|
8. |
Dorastanie – przygotowanie uczniów do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego objawów psychicznych i fizycznych |
- zajęcia wychowawcze,
- zajęcia Wychowania do Życia w Rodzinie, |
rok szkolny
rok szkolny
|
wychowawcy, pedagodzy, nauczyciele WDŻR, |
|
|
9. |
Kształtowanie umiejętności świadomego dokonywania wyboru ścieżki edukacyjnej biorąc pod uwagę predyspozycje zawodowe |
- test predyspozycji zawodowych - ankieta związana w wyborem szkoły i zawodu; - zajęcia z doradztwa zawodowego;
- wyjazdy na dni otwarte do szkół średnich
- zapraszanie przedstawicieli szkół na prezentacje promujące szkoły średnie i zawodowe |
styczeń październik
wg planu lekcji
październik kwiecień/maj
marzec – maj
|
Doradca zawodowy Doradca zawodowy Doradca zawodowy Doradca zawodowy/ wychowawcy klas VIII Doradca zawodowy
|
|
Działania skierowane do rodziców
L. p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Monitoring |
1. |
Monitorowanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec systemu profilaktycznego szkoły |
- rozmowy i konsultacje indywidualne, ankiety - spotkania z rodzicami
- bieżąca współpraca z Radą Rodziców |
Wg potrzeb
rok szkolny
rok szkolny |
wychowawcy, pedagodzy wychowawcy
dyrektor |
|
2. |
Zapoznanie rodziców ze Statutem Szkoły, podstawowymi regulaminami oraz Szkolnym Programem Wychowawczo – Profilaktycznym |
- udostępnienie tekstów oraz omówienie najważniejszych ich zapisów podczas spotkań z rodzicami, - udostępnienie Statutu i regulaminów przez szkolną bibliotekę |
wrzesień
rok szkolny |
nauczyciele wychowawcy
nauczyciel bibliotekarz |
|
3. |
Psychoedukacja |
- wykłady i prelekcje w ramach „Szkoły dla rodziców” z udziałem pedagoga, psychologa – tematy dobrane zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez rodziców i wychowawców w ankietach; - udostępnianie literatury z zakresu psychologii i pedagogiki - udzielanie rodzicom porad dotyczących radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci, wskazywanie kierunków pracy w przypadku gdy uczeń wykazuje trudności dydaktyczne; - wskazywanie rodzicom potrzeby objęcia dziecka specjalistyczną opieką oraz udzielanie informacji gdzie taką pomoc można uzyskać; |
rok szkolny wg harmonogramu
wg potrzeb
wg potrzeb
wg potrzeb |
pedagodzy
nauczyciele wychowawcy, pedagodzy, psycholog wychowawcy, pedagodzy, psycholog
pedagodzy, wychowawcy |
|
4. |
Umożliwienie rodzicom aktywnej działalności i współdecydowania o życiu klasy i szkoły |
- zapraszanie rodziców do współorganizowania: imprez i uroczystości klasowych, ogólnoszkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych - organizowanie spotkań o charakterze mediacyjnym uczeń – nauczyciel – rodzic, - podziękowania w formie: listów, dyplomów, podziękowań na forum klasy, szkoły, również w formie wybranej przez uczniów, zapis w Kronice Szkoły, - zaproszenie rodziców do prezentowania na tle klasy swoich umiejętności, pasji i zainteresowań. |
wg harmonogramu imprez szkolnych
wg potrzeb
zakończenie roku szkolnego wg potrzeb |
nauczyciele wychowawcy
dyrektor nauczyciele wychowawcy, dyrektor
nauczyciele wychowawcy
nauczyciele wychowawcy |
|
Działania skierowane do nauczycieli
L. p.
|
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Monitoring |
1. |
Bieżąca aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego |
- udostępnienie tekstów prawa oświatowego oraz omówienie najważniejszych ich zapisów - szkolenia dotyczące zmian w przepisach prawa oświatowego - rada szkoleniowa dotycząca roli i zadań wychowawcy klasy |
rok szkolny
rok szkolny
wrzesień |
dyrektor,
dyrektor
dyrektor |
|
2. |
Monitorowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych |
- przygotowanie scenariuszy zajęć wychowawczych na tematy zgodne z założeniami programu i aktualnymi potrzebami - rozmowy i konsultacje indywidualne, dyskusje podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej - bieżąca współpraca z zespołem wychowawczym - diagnozowanie potrzeb wychowawców klas w zakresie zadań opiekuńczo wychowawczych i tematyki zajęć |
wrzesień/październik
rok szkolny
wg potrzeb
wrzesień |
pedagodzy
dyrektor, nauczyciele
wszyscy nauczyciele
pedagodzy |
|
3. |
Psychoedukacja |
- udział w różnych zewnętrznych formach szkoleniowych - organizowanie szkoleniowych rad pedagogicznych - udostępnianie literatury z zakresu psychologii i pedagogiki |
rok szkolny
wg harmonogramu spotkań rady pedagogicznej rok szkolny |
wszyscy nauczyciele dyrektor
pedagodzy, nauczyciel bibliotekarz |
|
4. |
Udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych |
- organizowanie spotkań mediacyjnych z rodzicami i uczniami - powoływanie spotkań zespołów wychowawczych celem wspólnego rozwiązywania sytuacji problemowych - pomoc w konstruowaniu kontraktów wychowawczych z klasą lub z uczniem i jego rodzicem
|
wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb |
dyrektor, nauczyciele wychowawcy
pedagodzy, psycholog, wychowawcy
pedagodzy, psycholog |
|
5. |
Czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów i przestrzeganiem reguł normujących życie szkolne |
- prawidłowe zorganizowanie i pełnienie dyżurów w trakcie przerw - zapoznanie nauczycieli z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją
|
rok szkolny
rok szkolny
|
dyrektor, nauczyciele dyżurujący
pedagog
|
|
6. |
Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym |
- Udział w szkoleniach podejmujących problematykę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - Udział w szkoleniach z zakresu oceniania kształtującego; - udział w szkoleniach dotyczących korzystania z technologii informacyjno - komunikacyjnych |
wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb
|
dyrektor, pedagodzy wicedyrektor dyrektor, nauczyciele |
|